פעילות גופנית סרטן המעי הגס ומה שביניהם

שמי תמר גנון לוי, ואני מאמנת כושר גופני בעלת תכנית הרזיה אימונים ואורח חיים בריא, תחומי הכושר בהם אני עוסקת מגוונים החל מחיטוב הגוף ופילאטיס וכלה בשיטת קרוספיט האינטנסיבית. מיותר לומר שהכושר זורם בעורקיי, וביחד עם זאת, אני פונה לכלל הציבור, שכושר גופני לא ממש זורם בעורקיו ואולי אף נחשב כמטרד מעיק. מטרתי במאמר זה, לשפוך אור על תחום הכושר הגופני והקשר שלו במניעת סרטן המעי הגס, ולהדגיש כי כושר גופני איננו ולא יכול להיות, תחום איזוטרי בחיים שלנו, ולכן חובה עלינו לקחת אותו ביתר רצינות ולא כפעילות "כיפית" בלבד.

כמובן אינני מתכוונת ל"שאוב "את כל הכיף מפעילות ספורטיבית,הוא חלק חשוב ממנה, אך הייתי רוצה להדגיש ולחזק את ההבנה שספורט הוא תחום שראוי שיגיע לקדמת הבמה, אף שאני מעט משוחדת.
כאמור אינני רופאה, ולכן מאמר זה אינו עוסק בסטטיסטיקות ובנתונים רפואיים, אך דבריי מסתמכים על מחקרים רפואיים.

מחקרים רבים מורים על קשר ישיר בין פעילות גופנית ושמירה על משקל תקין והפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.
המעניין במחקרים אלו שנערכו בבתי ספר לרפואה בהארוורד ובסנט לואיס בארה"ב , הוא שאין חשיבות באיזו פעילות גופנית מדובר, ומה המינונים שלה.(ד"ר קטלין וולין, אוניברסיטת סנט לואיס 2009).
נמצא כי פעילות גופנית מייצרת אפקט מגן מפני התפתחות סרטן המעי הגס: בין אם מדובר בפעילות ספורטיבית פר אקסלנס כגון ריצה,שחייה והרמת משקולות או אם מדובר בעיסוקו הפיזי של האדם כגון הרמה ,נשיאה וכיו"ב.

יתרה מזאת, לא פעם פונים אליי מתאמנים בתחילת דרכם באומרם "אין לי זמן לפעילות גופנית ממושכת.." ושואלים "איזו פעילות גופנית היא הכדאית", ואני כאן כדי להגיד שתפישה של הכול או כלום איננה נכונה בהיבט של פעילות גופנית. מחקרים מראים כי מעט פעילות גופנית עדיפה על אי פעילות כלל! אוסיף ואומר כי כיום קיימות שיטות אימון מתקדמות ביותר ,וכי יספיקו עשר דקות אימון ביום כדי לעמוד במשימה של עשיית פעילות גופנית.

עובדה מעניינת לא פחות, היא העובדה שלפעילות גופנית, ישנו תפקיד מרכזי בהפחתת הסיכוי לחלות בסרטן ללא קשר להשפעתה על משקל הגוף או התזונה. כלומר גם אדם בעל משקל גוף לא תקין אך מאומן ועוסק בפעילות גופנית, יכול להפחית את סיכוייו לחלות בסרטן המעי הגס.אין משתמע מדבריי, שמעתה והלאה אפשר לאכול מזון מעובד ולהשמין ללא מעצורים. ממש לא! עודף שומן ומחלות הנובעות ממנו הם המגיפה הקשה של המאה ה21 .אלא שהפעילות הגופנית והספורט הופכים להיות שחקנים ראשיים ועומדים בזכות עצמם בהתמודדות מול מחלת הסרטן בכלל וסרטן המעי הגס בפרט.

חשוב להבין, פעילות גופנית על כל גווניה מחזקת את מערכת החיסונית של הגוף ובשל כך הגוף הופך לעמיד יותר במניעה של מחלת הסרטן המעי הגס כמו גם בהתמודדות מול הסרטן כשמופיע.פעילות גופנית הוכחה ככלי מניעה יעיל בכל שלבי המחלה.

באשר לקשר בין השמנת יתר פעילות גופנית וסרטן המעי הגס, הרי שהקשר הוא הדוק. מחקרים מלמדים כי על כל עלייה ביחידות הBMI (יחס בין המשקל לגובה בריבוע), עולה הסיכון לסרטן המעי הגס באחוזים ניכרים. כאמור,השמנה עם כל הסכנות הטמונות בה, יוצרת סביבה המעודדת תהליך סרטני. פעילות גופנית מעבר לחיזוק המערכת החיסונית ,גם מסייעת במהלך הטיפולים של סרטן המעי הגס, ואף מפחיתה את הסיכון לחזרתו.

לכן לשאלתם של אנשים הרוצים להתחיל בפעילות גופנית במה כדאי והיכן להתחיל ,אני עונה תתחילו במה שעושה לכם טוב.

לסיכום : במאמרי רציתי לא רק להצביע על הקשר הישיר בין תזונה נכונה ופעילות גופנית למניעת סרטן המעי הגס, אלא להבהיר כי פעילות גופנית כשלעצמה (איזה שתבחרו), עומדת כשחקן ראשי אל מול ההתמודדות מול סרטן המעי הגס.
אז התחילו בפעילות פשוטה וקלה כזו שעושה לכם טוב עדיף במסגרת ,
כשיש שותפות במשימה זה עובד יותר ובהצלחה!

מידע למניעה

הסרטן לא מחכה לקורונה

רופאה במחלקת בידוד באסותא באשדוד. גם בימים כתיקונם תהליך האבחון של סרטן יכול להימשך בין כמה שבועות לכמה חודשים צילום: גיל כהן מגן רעיה ליבוביץ

קרא עוד »

המצפן - ליווי ע"י סטודנטים לרפואה

*הליווי אינו מהווה ייעוץ רפואי או טיפול רגשי.

מעוניין לקחת חלק

חרבות ברזל הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?

מתעניינים בתכנית מלווים

הרשמה לקבוצת תמיכה און ליין

יחד בדרך - הרשמה לליווי

האם הליווי הוא עבור מטופל/ת או בן/בת משפחה?
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

תרומה לארגון המצפן

ליווי מטופלים בסרטן
ע"י סטודנטים לרפואה

"המצפן" הוא ארגון התנדבותי שמטרתו להעצים מטופלים באמצעות כלים וידע שיעזרו להם לנהל ולהתמודד עם מחלת הסרטן. הליווי נעשה ע"י סטודנטים לרפואה שעוברים הכשרה מקצועית- מתוך מטרה להשפיע על הרופאים שיהפכו להיות.

תרומות יגיעו להכשרת הסטודנטים המלווים, ליצירת תכנים וכלים למטופלים, ולשאר הפעילות השוטפת של הארגון בהתאם למטרותיו.

דילוג לתוכן